Wetsvoorstel bevordering mediation: een update

orange-corner-2-001

Vragen?

Leg de casus voor aan een van onze gespecialiseerde arbeidsrechtadvocaten.

Samenvatting

Wij schreven eerder dat het wetsvoorstel Wet bevordering mediation van minister van der Steur medio juli 2016 ter internetconsultatie was voorgelegd aan betrokken organisaties. Inmiddels is de internetconsultatie voorbij. Tijd voor een update.
Geschreven door:

Eric van Dam

+31 (0)6 101 72 222

evd@clintlittler.com

Doelstelling Wet bevordering mediation

Doelstelling van de wet is het bevorderen van mediation als alternatieve wijze voor geschillenbeslechting, met tegelijkertijd behoud van kwaliteit. Om deze kwaliteit te waarborgen komt er een register voor beëdigd mediators dat zal fungeren als een keurmerk. Daarnaast komt er een raad voor tuchtrechtspraak voor het geval mediators over de schreef gaan.

Nu de internetconsultatie is afgesloten heeft de Mediatorsfederatie Nederland (MfN) een advies gepubliceerd. De MfN is in grote lijnen positief gestemd over het wetsvoorstel. Niettemin plaatst zij een aantal kritische kanttekeningen.

Verplichte mediation

De MfN pleit voor de mogelijkheid dat een rechter of een bestuursorgaan een krachtige (maar niet verplichte) aanwijzing tot mediation kan geven. Deze aanwijzing dient te bevorderen dat partijen eerst proberen om hun geschil met mediation op te lossen indien het conflict zich hiervoor leent alvorens de ‘gewone’ rechtsgang wordt vervolgd. Een verplichtstelling verhoudt zich namelijk niet goed met het vrijwillige karakter van mediation. Daarnaast stelt de MfN dat indien partijen hebben afgesproken hun geschillen via mediation te beslechten (door een zogenaamde mediationclausule), zij aan die keuze gehouden zouden moeten worden.

Juridisch advies nodig?

Kom in contact met een van onze arbeidsrecht advocaten of mediators. 

Kwaliteitsbewaking

De MfN vindt het verder van groot belang dat de kwaliteitscriteria aansluiten bij de huidige praktijk. Denk bijvoorbeeld aan een lagere instroomeis voor mediators of een langere overgangsperiode tot de bepalingen uit de nieuwe wet gaat gelden. De lagere instroomeis moet leiden tot een toename van het aantal mediators en daarmee tot een verdere ontwikkeling van de beroepsgroep. Door de overgangsregeling krijgen bestaande mediators langer de tijd om te voldoen aan de eisen om ingeschreven te kunnen (blijven) staan in het register, waaronder een verplicht minimaal aantal mediations per jaar. Mediators die niet voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen, kunnen worden aangepakt door middel van de tuchtrechtspraak en in het uiterste geval zelfs worden geschrapt uit het register.

De MfN blijft, ondanks bovenstaande kanttekeningen, groot voorstander van het wetsvoorstel. Hier sluit ik mij bij aan. Mediation is een vorm van geschillenbeslechting die zo veel mogelijk moet worden gestimuleerd in gevallen die zich voor mediation lenen omdat in mediation verder wordt gekeken dan louter naar de juridische aspecten van een conflict. Omdat partijen in een mediation zelf verantwoordelijk zijn voor het bereiken van een oplossing en beide partijen rekening zullen moeten houden met de belangen van de andere partij om te komen tot een oplossing van het conflict, leidt mediation veelal tot oplossingen waar partijen zich goed in kunnen vinden en waaraan zij zich beter houden. Een wettelijke basis van mediation zal bijdragen aan het tot verder tot wasdom komen van het mediationvak.

Kortom: mediation als het kan en procederen als het (echt) moet.

orange-corner-2-004

Over de auteur

Eric van Dam

+31 (0)6 101 72 222

evd@clintlittler.com

Laatste nieuws

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Bekijk alle artikelen op onze blog.

Plan een adviesgesprek.

orange-corner-2-002
orange-round-corner-2-002

Een second opinion nodig? Of sparren over een casus? Kom in contact met een van onze arbeidsrecht advocaten of mediators.